Vad driver folks oro i Corona/Covid-19-tider?

I en undersökning vi gjorde av 300 slumpmässigt valda personer i Skåne sa respondenterna att de var mest oroliga för näringslivet och ekonomin i sin hemkommun, men inte så rädda för att bli smittad. Drivkraftsanalysen visade däremot något helt annat:

Drivkrafterna:

  • Det som gör folk mest oroliga är den egna hälsan och att personer ute i butiker och på restauranger ska smitta.
  • Framförallt är det minskning av den fysiska kontakten och isolering från släkt och vänner som gör att man upplever sig gjort vad man kan för att minska smittspridning.

Skillnader i attityder mellan segment:

  • De med lägre utbildning är mer bekymrade som helhet och speciellt med sin egen ekonomi.
  • Yngre är mer oroliga för sin egen ekonomi, men tror krisen fortare går över,
  • Äldre är mindre okej med att träffa folk inomhus, men mer okej med att träffa folk utomhus.
  • Äldre är också mer rädda om sin egen hälsa och de har isolerat sig mest från släkt och vänner
  • Kvinnor är  betydligt mer positiva att ge sig ut på aktiviteter än män.

Skillnader i beteenden mellan segment

  • De yngre har och vill göra mer än de äldre för att gynna näringslivet.
  • De äldre har i högre utsträckning varit utomhus och träffat vänner.
  • Yngre och kvinnor har online handlat i högre grad än andra.
  • De yngre har besökt restauranger i högre utsträckning än andra, vilket även gäller restaurang online.
  • Kvinnor är mer ute och handlar än män
  • Skillnaden mellan yngre och äldre när det gäller onlinehandel av sällanköpsvaror är signifikant, men inte när det gäller livsmedel

Skillnader i synen på framtiden:

  • De flesta tror inte på bestående förändringar
  • Lägre utbildade tror att de kommer att göra färre besök i stadskärnan i framtiden.
  • Yngre tror på mindre fysiska möten och resor i tjänsten än andra framöver.
  • Yngre tror sig också bli mer digitala framöver och det gäller möten, utbildningar och online handel.