Vad är digital marknadsföringskompetens och hur stärker det varumärkeskapitalet?

I många av våra senaste projekt har vi sett att kunders uppfattning om varumärkets digitala kompetens påverkar varumärket i form av betal- och köpvilja. Så här långt har vi identifierat 10 dimensioner som har varierande betydelse beroende på bransch eller varumärkesposition.

1.      Digitala tjänster och lösningar gäller själva utbudet av digitala tjänster:

2.      Support och stöd handlar om när något går fel eller är oklart.

3.      Betalningslösningar är relevant i relationer där betalningar ingår

4.      Information avser den digitala informationen som når kunden.

5.      Pris och kostnader innebär att priser och kostnader ska matcha de fördelar och uppoffringar digitaliserade lösningar innebär.

6.      Digital tillgänglighet och närvaro innefattar förmågan synas, påminna och dyka upp när man behövs.

7.      Enkelt, smidigt och bekvämt innebär dels att de digitala lösningarna kan göra det smidigare än konventionella lösningar, men samtidigt att de måste vara användarvänliga.

8.      Innovativ och modern handlar om hur varumärket uppträder i en digital kontext.

9.      Pålitlighet och säkerhet är en blandning av funktionella och känslomässiga aspekter.

10.    Tilltalande och proffsig design behandlar det estetiska snarare än det funktionella

Vill du läsa mer kan du läsa vår vetenskapliga rapport här:

https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/193353364/Workingreport_Digitalisering.pdf