Tappar mellankategorin till förmån för premium och lågpris?

I Coronatider har vi tid att göra lite fördjupad research i våra databaser där vi hittade intressanta insikter. Nu har vi tittat i scanningdata från dagligvaruhandeln under en femårsperiod i tio kategorier med mer än 200 varumärken.

De stora ledande aktörerna hittar vi i det mellersta prissegmentet, medan premium och lågprisföretagen attraherar mindre segment. Vi ser att marknadsledarna har höjt sina priser mer än andra företag. Vi ser också att premium märken minskat till fördel för varumärken med lägre priser. Delar vi in varumärkena i de som prismässigt avviker 20% upp, ner från genomsnittspriseindex i kategorierna ser vi att både lågpris och mellanpris ökat sina marknadsandelar under femårsperioden medan premium minskat sina andelar.  Vi kan alltså inte bekräfta påståendet om att mellanprisnivån tappar till fördel för premium och lågpris. Snarare ser vi att mellanprisnivå ligger stabilt och där hittar vi marknadsledarna, medan premium tappar till både mellan och lågpris som vuxit lika mycket.

Inlägg

Analysmetoder