Förpacknings- och designtest

En förpackning ska särskilja, identifiera varumärket, sälja och bygga image. När vi gör designtest/förpackningstest är det därför viktigt att fånga samtliga fyra aspekter.

Processen brukar fungera så att designern plockar fram två till fem olika varianter. Sedan jämför vi de olika förslagen efter hur säljdrivande, omtyckta och hur väl de stödjer den önskade imagen som förpackningen ska kommunicera eller utveckla. Upplägget är experimentellt och sker smidigast online där målgruppen kan se förpackningen i olika miljöer och förstora bilder vid behov. Det är också viktigt att vi har precision i dessa analyser då minsta lilla effekt i mätningen kan ha stora effekter på den verkliga försäljningen.

Analysen handlar om (U=Unik för oss):

  • Gillar man förpackningen
  • Vilka spontana associationer skapar förpackningen
  • Känner man igen avsändaren (U)
  • Effekter på varumärkesstyrka (Volym- och prispremie etc.) (U)
  • Effekter på varumärkesimage (U)
  • Effekter på försäljning (U)

Case